Direktlänk till inlägg 11 juli 2008

Funderingar kring frälsningen

Av Evelina Rönnberg - 11 juli 2008 11:49

Först och främst, frälsning är nog ett lite svärtat ord efter kristendomens korståg. Men man kan ju tänka frälsning som det är menat från början...


Läste en rad i min Hinduism-bok igår. "Asamprajnata samadhi är en djupmeditation där allt stannar upp. I detta tillstånd visar purusa sig som den egentligenär, och genom denna upplevelse förverkligas frälsning."

Min fundering blev, är då frälsning något konstant? Något som följer dej genom livet hela tiden? Eller förverkligas frälsningen många gånger om, men blir aldrig något konstant?


(Om Purusa står det, för att ni ska förstå sammanhanget; "...med avseende på den yttersta verkligheten är alla lika. Det eviga självet (purusa, atman) som bara är ett vittne, ett oföränderligt rent medvetande, är detsamma i alla levande varelser." Står i dualism med Prakrti som är den materiella verkligheten, det förgängliga, föränderliga.)


Senare igårkväll lyssnade jag på en föreläsning om Buddhismen där det pratades en del om idén med det lidande som är bundet till vårt liv. Det intressanta, som rör min fundering kring frälsningen, är....att idén med att allt är lidande dels ursprungar från vår önskan om att lycka, de behagliga upplevelserna och erfarenheterna som vi har, ska vara för evigt. Men så funkar det inte, de upplevelserna varar ej för evigt, och både vetskapen om det men också att de har en ände, skapar lidande.

För att uppnå frälsning enligt buddhismens idé måste man realisera en idé, eller en insikt, om att allt i vår materiella värld är förgängligt. Frälsningen är förgänglig.....


To be continued.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Evelina Rönnberg - 24 september 2008 10:30

Nu flyttar bloggen, för att jag ska få tillgång till mer plats för bilder, till; http://ceridwen2.bloggagratis.se/   Tids nog ska bloggen upp på min egna hemsida, men det kommer nog dröja lite till.... ...

Av Evelina Rönnberg - 24 september 2008 09:06

Jag vaknar ofta med en låt "på hjärnan". Tycker det är lite konstigt, hur jag kan vakna nynnandes på en låt. Varför? Och varför just den låten? Imorse var det http://www.youtube.com/watch?v=tnju3KTRh5A 18 Karat gold med Johnossi. Nu ska jag sätta mej...

Av Evelina Rönnberg - 23 september 2008 23:41

And if I’d fall, would you pick me up?If I fall, will you pick me up?   http://www.youtube.com/watch?v=3r5lnQYwdbE&feature=related ...

Av Evelina Rönnberg - 23 september 2008 22:52

De senaste dagarna har som varit hämtade från en annan plats. Det är nästan lite overkligt, som om man inbillar sej, drömmer. Värme och sol i mängder. Känns som juli typ, minst. Men kallt och stjärnklart om nätterna. Det är antagligen som jag misstar...

Av Evelina Rönnberg - 16 september 2008 12:01

Shit alltså, det händer mycket på träden för varje dag nu. Det är så vackert så det gör nästan ont i ögonen. Och lite vemodigt också, för man vet ju vad som väntar, mörker och ännu mera mörker. Jag hoppas på en tidig vinter i år i alla fall, snön gör...

Ovido - Quiz & Flashcards