Direktlänk till inlägg 11 september 2008

Lejonhjärtat hos veterinären

Av Evelina Rönnberg - 11 september 2008 11:44

Nu har iv varit hos veterinären med Lejonhjärta. Den där bulan på låret har inte gett med sig och till slut blev jag nervöser och tyckte att, jamen då åker vi väl till veterinären. Men det var det kvickaste veterinärbesök jag varit med om, vi var inte där mer än 10 minuter. Konstaterar att det måste ha blivit en rejäl blödning, därav bulan, och nu när det känns som en liten hård knöl så har blodet så att säga "samlats ihop och koncentrerats". Hon bedömde att han var helt haltfri så det är bara att röra litegrann på honom och gärna hålla bakdelen varm och massera med liniment. Precis som jag gjort hittills alltså, blir lite mer ET nu framöver och så arnika och täcke.

Även fast hon inte sa något som jag inte redan visste, så känns det jätteskönt. Jag tycker så grymt mycket om denna lilla ponny! Hon sa flera gånger att han var en riktigt fin liten hingst :D Lastningen går sådär, han är envis som synden och måste "tryckas" in meddelst placering och hästkänsla (jag "fjärrstyr" Mats :-) ), men in kommer han alltid efter kanske högst 5 minuter (?) och han åker jättebra.


Tjaldur stannade kvar bra i hagen också, så det är ju skönt att veta, att han kan vara ensam i några timmar utan att ta sej friheter.


Nu är jag dödstrött, får inte sova ordentligt på grund av urinvägsinfektionen. :-( Vaknar kallsvettig och ont-kissnödig ungefär varannan-var tredje timme. Men jag lyder fortfarande läkaren, och väntar med att ta ut medicin. Men när kroppen ska bekämpa infektionen själv så blir man så förbaskat TRÖTT utöver sömnsvårigheterna.


Nu är det snart första anatomilektionen på den roliga delen, idag nedre extremitetens leder och skelett :-D. Hittills har vi jobbat med sjukgymnastikens historia och yrkesroll, samt celler och vävnader. Visst har det varit kul, det är en lagom inkörsport och jag blir väldigt inspirerad, känner att ja, jag vill veta mer-mer-mer. Men det är ju rörelseapparaten man vill dyka rätt ner i och nörda loss totalt på......:-)


Angående bilderna, jo jag har bara utrymme för 100 bilder här på bloggen. Skittråkigt. Kommer flytta bloggen till min egen domän så fort jag ordnat till den så jag kan lägga upp på den. Det blev i alla fall http://www.evis-equilibrium.se/ rekommenderar att man lägger till den i favoriter på grund av det lite "krångliga" namnet. Men jag är nöjd ändå, för kännedom så betyder equilibrium jämvikt och är enligt mej en rolig sammansättning av equi som ju kan betyda häst, och librium som kan betyda frihet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Evelina Rönnberg - 24 september 2008 10:30

Nu flyttar bloggen, för att jag ska få tillgång till mer plats för bilder, till; http://ceridwen2.bloggagratis.se/   Tids nog ska bloggen upp på min egna hemsida, men det kommer nog dröja lite till.... ...

Av Evelina Rönnberg - 24 september 2008 09:06

Jag vaknar ofta med en låt "på hjärnan". Tycker det är lite konstigt, hur jag kan vakna nynnandes på en låt. Varför? Och varför just den låten? Imorse var det http://www.youtube.com/watch?v=tnju3KTRh5A 18 Karat gold med Johnossi. Nu ska jag sätta mej...

Av Evelina Rönnberg - 23 september 2008 23:41

And if I’d fall, would you pick me up?If I fall, will you pick me up?   http://www.youtube.com/watch?v=3r5lnQYwdbE&feature=related ...

Av Evelina Rönnberg - 23 september 2008 22:52

De senaste dagarna har som varit hämtade från en annan plats. Det är nästan lite overkligt, som om man inbillar sej, drömmer. Värme och sol i mängder. Känns som juli typ, minst. Men kallt och stjärnklart om nätterna. Det är antagligen som jag misstar...

Av Evelina Rönnberg - 16 september 2008 12:01

Shit alltså, det händer mycket på träden för varje dag nu. Det är så vackert så det gör nästan ont i ögonen. Och lite vemodigt också, för man vet ju vad som väntar, mörker och ännu mera mörker. Jag hoppas på en tidig vinter i år i alla fall, snön gör...

Ovido - Quiz & Flashcards