Alla inlägg under maj 2007

Av Evelina Rönnberg - 25 maj 2007 03:05

När man inte kan sova, bjuder himlen på detta spektakel.


Sista lektionen för denna termin. Sorgligt med sommarlov (!), men känns också skönt. Vet inte riktigt vad jag ska göra i sommar, men det är på något vis befriande att inte vara orolig över det.


En bra dag efter skolan. Var trööööött (dålig på att sova på nätterna) så slocknade i sängen ett par timmar på eftermiddagen. Lite sallad från gårdagen slank ner. Men gick sedan ut och hoppelihoppade den svarte springaren. Hur kul som helst. Flingan är en fantastisk häst, jag kan inte med ord beskriva den känsla jag får när jag tittar på honom efter en ridtur. Han är Kunglig... 


Linade sedan inridningshästen, som går från klarhet till klarhet. Var så varm sedan så det blev en sväng i duschen innan vi åkte in till stan och gick på bio; Pirates-trean. Sisådär. Fick ont i huvudet av den där storslagna filmmusiken som stod på repeat genom alla striderna.


Nu kan jag inte sova ALLS, känner mej helt speedad av den vackra himlen. Och NU hörde jag dessutom Gustavs bil rulla in på gården... *wiiiie*

Av Evelina Rönnberg - 24 maj 2007 00:19

Jag & Flingan var på en härlig tur ikväll. Häromveckan gick jag & Gustav & Minna till fots en lång promenad då vi letade oss längs ån. Idag tänkte jag prova till häst. Det finns inget bättre sätt att upptäcka och utforska naturen, än till häst. Jag får erkänna att jag känner mej som ett barn, det är så spännande... En bit kändes det som om vi var på vildmarksafari då det var riktigt klurigt att ta sej fram.  En bäver har gått bärsärkagång på en bit och fällt björk efter björk efter björk. Det ser för roligt ut, mycket imponerande, vissa av björkarna är kolossalt enorma! Och Flingan & jag fick fundera en hel del på hur vi skulle göra för att ta oss förbi, över och under "plockepinnet" på smidigt sätt. Sedan fortsatte äventyret när vi försökte ta oss fram genom trollskogen. Otroligt vackert, solen sken starkt, och det var som trollskog tagen ur en John Bauer-målning. Vi tog oss en bra bit mot Flurkmark & någon dag då vi har mer tid, blir det en riktig långtur... 


Nu kan jag knyta ihop säcken för ridning även på denna sida ån, med hjälp av eniro (jag vill ha en GPS!!!!! Kan någon skänka mej lite pengar för en??) så kan jag knyta ihop och se hur vägarna möter varandra, och tänk vilket nät av vägar som går från den ena byn till den andra. Jag kan rida i flera dagar om jag vill :-) Tänk vad fantastiskt att bo i ett sånt här vackert land....med allemansrätten & ett rikt djurliv och alla andra "privelegier".... 


På tillbakavägen såg jag en råbock på en av de nästan igenväxta åkrarna längs ån, den iakttog oss vaksamt, jag kände hans ögon på oss på långt avstånd, Flingan såg den först då den försvann iväg med sina vackra skutt.


Jag är otroligt tacksam att få leva så här.

Av Evelina Rönnberg - 22 maj 2007 14:09

Ceridwen var i keltisk mytologi den gudinna som hade makt över sanning. Hennes symbol är kitteln. I denna kittel bryggde hon en dryck som skänkte kunskap om allt.


Ceridwen är i Wicca en jord-gudinna associerad till den eviga cykeln av liv, död och återfödsel. Hon dyrkas vid skördetid. Hon sköter sin kittel av visdom och inspiration. Hennes totemdjur är en vit sugga och hon kan ändra skepnad, kan ses som en greyhound, en bäver, en hök och en svart höna. Hennes örtbrygder bringade fram initiation och förändring, precis som små korn kan bli stora fält av vete som sedan används till bröd.

Hel

Av Evelina Rönnberg - 22 maj 2007 13:06

Tomhet.

En känsla av otillräcklighet.

Att inte känna mening.


Prova gå ut i naturen. Blunda. Andas.

Fundera på känslan under dina fötter, hur känns marken?

Känn lukten från naturen. Lyssna på ljuden.

Hur känns vinden på dina kinder, dina händer?

Hur känns solstrålarna?

Släpp kontrollen och försök hänga med i dansen som ljuden, lukterna och känslorna utgör. Föränderlighet.

 Låt dej fyllas upp av upplevelsen.

Hur känns det?

Hel, helhet. Komplett. Perfekt. Fullständig oskuldsfullhet. Innerlighet.


---------------------------


Vi tappar lätt mening och blir tomma i dagens samhälle.

Vi kommer längre och längre från naturen i livet, både fysiskt, mentalt och själsligt. Ta vara på naturen och hitta din egen plats där du kan hitta ro, och få kontakt med jorden. Låt upplevelsen rena dej och låt den leda dej i annat du tar dej för.

Av Evelina Rönnberg - 21 maj 2007 13:16

tack Gustav för att du ger mej glädje...trygghet...kärlek...

En härlig kväll. Lasta ved på ICA-vagnar. Lukten av kåda är underbar, fantastisk!

3 hästar aktiverade. Imponerar på matte allihop. Aktivitet och en känsla av utmattning när jag väl landar i soffan.

Av Evelina Rönnberg - 20 maj 2007 18:06

Är så bra att jag gärna sprider det (olagligt?) på internet;


Vår djupaste rädsla
Är inte att vi är otillräckliga
Vår djupaste rädsla är att vi är omåttligt kraftfulla.
Det är vårt ljus, inte vårt mörker
som skrämmer oss mest.
Vi frågar oss själva
hur skulle jag kunna vara genial,
underbar, begåvad, fantastisk?
Men, varför skulle Du inte vara det?
Du är ett Guds barn.

Att Du låtsas vara liten hjälper inte världen.
Det finns inget upplyst i att krympa
för att andra människor
inte skall känna sig osäkra i Din närhet.

Vi är alla avsedda att lysa
som barn gör.
Vi föddes för att manifestera
Guds härlighet
som är inom oss.

Det finns inte bara i några av oss.
Det finns i var och en

Och då vi låter vårt eget ljus lysa,
ger vi omedvetet andra människor
tillåtelse att göra samma sak.

När vi är befriade från vår egen rädsla,
beriar vår närvaro automatiskt andra.

Av Evelina Rönnberg - 7 maj 2007 01:21

Är bloggandet piken på individualismen? Ett symptom på en egoistisk värld där vars och ens tyckande & tänkande tros vara skitviktiga? Kanske är det ett symptom på avsaknad av integritet?


Jag vet inte vilket men jag skiter också i vilket egentligen. Jag vill bara skriva! Det är fasiken så häftigt att få skriva ner ...ja allt vad man tycker, tänker och gör. Och det är skitkul om någon vill läsa det, eller kanske till och med har ut något av det. Jag har några bloggar jag följer, som inspirerar mej.


Länkar kommer upp tids nog, men först och främst ska jag få någon sorts ordning på vad jag gör på denna sidan egentligen....

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards