Alla inlägg den 25 augusti 2008

Av Evelina Rönnberg - 25 augusti 2008 02:34

Jag känner mej sliten. Mår inte bra varken i kropp eller själ. Men det är stress, nervositet och oro över många olika saker som adderas ihop och blir till ett hemskt orosmoln som bådar om både åska och regn. Jag känner mej jävligt trött, nästan så jag tänker att jag ska leta i skåparna för att hitta igen lite vitaminer och grejer.


Hursomhelst, bilden är från lördagen då jag var och kikade på utställning på Umåker av Gotlandsruss. Njöt av att sitta i SOLSKENET på gräset och titta på fina ponnyer hela dagen. Bilden är på en riktig sagohingst vid namn Chip med böljande ljus man & svans och en kopparblank fuxfärg. Han vann inte hela tillställningen, det gjorde en annan hingst som hade den överlägset bästa traven på hela utställningen (enligt mej :) ), Stuves Monopol.


Lejonhjärta skulle egentligen varit med, men det blev inte så, eftersom han lyckades bli såpass sparkad. Själva bulan eller svullnaden går ner stadigt för var dag, det syns så väl på Lejonhjärta, han mår inte riktigt på topp. Men jag kan ändå glädjas åt att han någonstans är klok och inkännande, för han går ifrån de andra två pungungarna och ställer eller lägger sej och sover. Han har inga problem att vila ordentligt alltså även fast han går ute dygnet runt.

Jag tror det är fantastiskt med Lojsta-uppväxten, för jag är övertygad om att den här naturliga självständigheten och självbevarelsedriften, kommer sej av att han fått vara på stora ytor med en jäkla massa andra hästar under några månader i början av livet. Så ska man ha det för sina föl!


Igår gick vi en vända i skogen med Tjaldur. Hade gramantyglarna på och jobbade lite på "långa tyglar" i dem. Det blir förstås mycket enkla övningar, i alla fall i andra hästars mått mätt, men jag måste lära mej att låta det ta den tid det tar. VI har inte bråttom någonstans och han måste få landa i varje grej på ett bra sätt. Så vi jobbade mest med att böja sej utan att falla iväg åt det håll man böjer sej ;), steglängd & tempoförändring i skritten, han mår bra av att smygskritta, då centrerar han sej lite och blir mer "i" ramen. Sedan fick han gå lös på vägen hem och jag & Mats hjälptes åt att "jogga" med honom (när han är lös är det bra att vara två om man vill ha honom att springa, så kan en springa framför och så jag lite mer bakom så jag kan agera drivande i min placering). Han rör sej väldigt dåligt just nu tycker jag, massor av pass och särskilt vänster bak är så markbunden, men jag tror det kan bero på att han är så förbaskat överviktig. Han är smällfet. Men jag har ju tagit det som en "beräknad" nackdel av att han får leva HÄSTLIV den här sommaren på betet. Det blir som pest eller kolera - inget hästliv men smal häst, eller hästliv men fet häst.

Önskade jag hade bättre betesmark för Tjalduringen.


Idag gick vi på en långpromenad upp till grannbyns hästar. Det var mycket spännande tyckte Tjaldur och spände upp sej när de blev som galna i sina hagar och rusade fram och tillbaka i full galopp. Tjaldur är en tjusig kille egentligen och gjorde rejäl nacke och gung i steget...och ville sedan helst inte gå hem.

Härligt att vara i skogen. Solen tittade fram ibland och kastade skuggor på marken. Kalla skuggor, höstsol. Så vackert att det gör nästan lite ont, nu är hösten här.


Helgen har annars bjudit på festligheter och jag måste ta till mej det en vän sagt åt mej, att jag ska inte dricka....jag är som ett öppet såll redan innan, och inte blir det bättre när jag dricker.

Kände ikväll när jag träffade någon som betytt mycket för mej. Tittar rakt in i hans ögon och blir rädd av vad jag ser. Just nu klarar jag inte riktigt av att se andra människor må dåligt. Mår inte så där super själv, det är mycket som ligger över mej. INget katastrofalt och jag vet att det är en övergående fas detta, så där jag landar på andra sidan, kommer jag vara nöjd och förstå meningen med denna period av "dåligt mående".


Så att jag nu har Minna pinna här glädjer mej enormt. Vi har tittat på film i soffan...jag, Minna & Pippi. Pippi kurade ihop sej tätt intill Minna och Minna som först såg lite obekväm ut suckade snart och sträckte ut sej. Har haft Ganesha och Nirvana inne idag också och de låg ihopkurade på en filt bakom soffan....mitt däri, bland djuren, mår jag som allra bäst....känner stor tacksamhet för vad de ger mej.


Imorgon skulle jag behöva byta däck på bilen men jag tror att jag skjuter på det till på tisdag istället och imorgon köper jag istället flyttlådor och soppåsar för att börja den stora rensningen här....

Ovido - Quiz & Flashcards