Alla inlägg den 30 juni 2008

Av Evelina Rönnberg - 30 juni 2008 23:38

Jag läser en sommarkurs, Indiska religioner. Det är mycket intressant, och framförallt så sjunger mycket av det vi går igenom väl med den lilla uppfattning om andlighet och religion som jag själv har, jag kan identifiera mej i mycket av tankegångarna. Ikväll har jag suttit med en föreläsning i Hinduism och fick ett stort leende vid ett visst påstående....


Tanken inom en viss inriktning i Hinduismen är att man når befrielse genom en rad handlingar. Först och främst ska man vara med i tempelritualerna. Men för det andra, så ska man lämna templet och väcka anstöt hos andra människor. Skitkonstigt? Men poängen är så rolig - Vi samlar på oss negativ karma i det dagliga livet, allihop av oss, tanken bakom att väcka anstöt hos andra genom vårt beteende, till exempel genom att dansa som en galning, är att den ackumulerade dåliga karman kommer övergå till de människor som blir "anstötta".....när de bespottar mej för mitt beteende så tar de över den dåliga karma jag bär på.


Något att fundera på :D - tycker jag...(vad händer när du tänker och tycker saker om andras beteende? Blir anstött av andras galna upptåg?)


Massa mer funderingar bär jag på som relaterar till dessa föreläsningar och den här kursen, men jag återkommer, nu ska jag mysa med en person som bara gör mej glad genom sina galna upptåg :D

Ovido - Quiz & Flashcards